Aktualności
-
Przed nami gratka dla wszystkich miłośników dobrego filmu. Od 14 do 16 października w kwidzyńskim kinie odbywać się będzie Przegląd Kina Europejskiego, organizowany przez Dyskusyjny Klub Filmowy „Powiększenie”. Zobaczymy 6 filmów, w tym m.in. laureatów festiwalu w Cannes.
W ostatni weekend września w wielu miejscach naszego kraju obchodziliśmy Święto Kina. Mieszkańcy Kwidzyna będą mogli uczcić ten dzień nieco później, właśnie podczas Przeglądu Kina Europejskiego. Przez 3 dni widzowie będą moli obejrzeć 6 filmów, w tym m.in. obrazy nagrodzone na festiwalu w Cannes. Czeka nas zatem nic innego jak wielkie święto filmu.
Przegląd rozpocznie dramat „Opadające liście”, który zobaczymy 14 października o godz. 18:00. Film wyreżyserowany przez Akiego Kaurismäkiego został nagrodzony na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes, gdzie otrzymał nagrodę jury w kategorii najlepszy film. O godz. 20:00 widzowie będą mogli obejrzeć dramat „Dobry nauczyciel”, opisujący historię nauczyciela niesłusznie oskarżonego o molestowanie.
Dzień później (15 października) najpierw obejrzymy węgierski dramat „Lato kiedy go zabrakło” (godz. 18:00) poruszający trudny temat samobójstwa wśród młodzieży. O godz. 20:00 widzowie będą mogli zobaczyć natomiast laureata włoskiej nagrody filmowej (Davida di Donatello) – film „Jutro będzie nasze”. To opowieść o tragicznej pozycji kobiet w powojennej rzymskiej rzeczywistości oraz rodzącym się wówczas włoskim feminizmie.
Ostatni dzień kwidzyńskiego przeglądu rozpoczniemy od prezentacji hiszpańskiego thrillera „Do granic” (godz. 18:00). Tym razem czeka nas kameralny thriller w klimacie zderzenia z machiną biurokracji Franza Kafki, rozgrywający się niemal w jednym pomieszczeniu, jednak trzymający w napięciu do samego końca. Warto obejrzeć ten film z uwagi na znakomitą grę aktorską.
Przegląd Kina Europejskiego zakończy film „The Old Oak” Kena Loacha (godz. 20:00), będący refleksją reżysera o zderzeniu brytyjskiej prowincji z tematem imigracji. Warto dodać, że film został wyróżniony na ubiegłorocznych festiwalach filmowych w Cannes (wyróżnienie jury ekumenicznego), Valladoid (nagroda publiczności oraz nagroda dla najlepszego aktora) oraz Locarno (nagroda publiczności).
Program Przeglądu Kina Europejskiego:
14 października - poniedziałek
18:00 - Opadające liście, dramat (Finlandia/Niemcy), od lat 15
20:00 - Dobry nauczyciel, dramat (Francja), od lat 15
15 października - wtorek
18:00 - Lato kiedy go zabrakło, dramat (Węgry), od lat 15
20:00 - Jutro będzie nasze, dramat (Włochy), od lat 15
16 października - środa
18:00 - Do granic, thriller (Hiszpania), od lat 15
20:00 - The Old Oak, dramat (Wielka Brytania), od lat 15
OPISY FILMÓW:
Opadające liście - reżyseria Aki Kaurismäki
Ansa to małomówna pracowniczka lokalnego supermarketu, Holappa kolei zarabia na życie na budowie. Łączy ich szlachetne usposobienie oraz pasmo kolejnych porażek, jakich oboje na każdym kroku doświadczają. Kobieta straciła właśnie pracę, bo jej przełożonym nie spodobał się ludzki gest, na jaki się zdobyła, mężczyzna natomiast zmaga się z poważnym problemem alkoholowym. Spotykają się przypadkiem, na imprezie karaoke. Od pierwszej chwili widać, że tych dwoje zupełnie nieprzystosowanych do dzisiejszego świata bohaterów to bratnie dusze. Ciągnie ich do siebie, choć towarzyszy temu nutka niepewności. W końcu życie było dla nich do tej pory raczej pasmem niepowodzeń i bolesnych rozczarowań. Na naszych oczach kwitnie jednak niewinne, piękne uczucie, choć w tle, co słyszymy w radiowych odbiornikach, rozgrywają się dramatyczne wydarzenia związane z rosyjską inwazją na Ukrainę.
Dobry nauczyciel - reżyseria: Teddy Lussi-Modeste
Julien, młody nauczyciel, zostaje niesłusznie oskarżony o molestowanie przez swoją uczennicę. Stopniowo sytuacja wymyka się spod kontroli: zarzuty rozprzestrzeniają się, szkołę ogarnia chaos, a nauczyciel musi walczyć o oczyszczenie swojego imienia.
Lato, kiedy go zabrakło - reżyseria: György Mór Kárpáti
Grupa licealistów z tej samej klasy wyjeżdża na obóz letni. Jest wśród nich 18 -letni Milan. Jest też Anna i Kolega Milana – Dani. Między tą trójką zaczyna tworzyć się uczuciowy trójkąt, który jest okazuje się trudny do rozwiązania. Wakacje kończą się i każdy odjeżdża w swoją stronę. Po roku klasa wraca w to samo miejsce. Ale już bez Milana. W międzyczasie popełnił samobójstwo. Młodzież za wszelką cenę próbuje znaleźć odpowiedź na pytania: czy można było uniknąć tej tragedii? Dlaczego nikt nie widział co się działo z Milanem? Dlaczego nie poprosił o pomoc? Jak żywi mają sobie poradzić z tym co się stało?
Jutro będzie nasze - reżyseria: Paola Cortellesi
Niezwykle współczesna opowieść osadzona w powojennej rzymskiej rzeczywistości. To świat kobiet bez prawa do głosu, podejmujących się słabo płatnych prac, w którym siarczysty policzek od męża jest banalną codziennością. Czarno-biały film nawiązujący do neorealizmu jest zrównoważoną kombinacją dramatu i humoru, opowiadającą o zyskiwaniu niezależności, braniu życia w swoje ręce i burzeniu zastanych schematów dla siebie i dla innych kobiet. Brawurowy debiut reżyserski Paoli Cortellesi, znanej z wielu ról filmowych i teatralnych, osiągnął ogromny sukces frekwencyjny we włoskich kinach oraz zdobył rekordową liczbę nominacji do włoskich nagród filmowych.
Do granic - reżyseria: Alejandro Rojas oraz Juan Sebastián Vasquez
Wenezuelczyk Diego i pochodząca z Barcelony Elena podjęli ważną życiową decyzję. Przeprowadzają się do Stanów Zjednoczonych, by dać nowy impuls nie tylko dla swojego związku, ale i zawodowych karier. W kontekście artystycznych profesji, jakimi na co dzień się zajmują, jak również planowania wspólnej przyszłości Ameryka jawi się jako ziemia obiecana. Bohaterowie przeszli już procedurę wizową, spakowali cały swój dobytek i udają się w drogę. Wydaje się, że nic nie stoi na przeszkodzie, by lada moment obudzili się w nowej rzeczywistości. Sprawa zaczyna się jednak komplikować, gdy po wejściu do strefy imigracyjnej na nowojorskim lotnisku poproszeni są, by przejść do drugiego pokoju. W ciasnym wnętrzu Diego i Elena poddani zostają kontroli przez funkcjonariuszy granicznych. Rutynowe czynności zamieniają się w wyczerpujące kilkugodzinne przesłuchanie, w trakcie którego bohaterowie muszą zachować zimną krew. Nie będzie to łatwe, zwłaszcza że na jaw zaczynają wychodzić sekrety, jakimi najwyraźniej nie zdążyli się ze sobą podzielić.
The Old Oak - reżyseria: Ken Loach
Ken Loach, nestor brytyjskiego kina społecznie zaangażowanego, zaprasza na piwo. Wybór miejsca nie jest przypadkowy - ostatni działający pub w niegdyś pełnej życia górniczej miejscowości jest czymś więcej niż lokalem, w którym spożywa się napoje wyskokowe. Prowadzone przez charyzmatycznego TJ Ballantyne’a The Old Oak to przede wszystkim przestrzeń spotkań i swoiste centrum lokalnego życia. Pewnego dnia monotonną egzystencję bywalców pubu zakłóca silny wstrząs: w okolicy nieoczekiwanie zaczynają osiedlać się uchodźcy z Syrii. Czy The Old Oak okaże się gościnnym miejscem również dla nich?